Tommy Wirenin koulutuksessa

Hundur 3/2009

TOMMY WIRENIN KOULUTUKSESSA

Teksti: Anni Liukkonen

Tommy Wirenin koulutuksessa: mitenköhän koiraa sitten olisi pitänyt kouluttaa?

Osallistuin kesällä Tommy Wirenin vetämälle koirankoulutuksen kurssille. Haluan nyt jakaa ne oivallukset ja keinot islantilaisharrastajien kesken, mitä itse tuolla luennolla ja harjoituskerroilla sain.

 

Koiran oppiminen

Harjoitettaessa koiraa johonkin harrastukseen tai ylipäätään yhteisiin arjen pelisääntöihin käytämme aina hyväksemme koiran kykyä oppia. Jotta noiden taitojen opettaminen koiralle olisi onnistunutta on ensin ymmärrettävä, miten koira ylipäätään oppii asioita.

Koiran oppimisen lisäksi on ymmärrettävä koiran käyttäytymistä, jotta koiran kouluttaminen on mahdollista. Koiran käyttäytymiseen vaikuttaa niin sen lajiominaisuudet, terveydentila kuin oppimishistoriakin. Koiran käyttäytyminen on sitä, mitä kuollut eläin ei tee.

Tommy Wiren painotti, että kun koiran kanssa ilmaantuu jonkinlaisia ongelmia, kyse on yleensä aina siinä, että koiran ohjaajan perustaidoissa/-tiedoissa, tai niiden käytännön soveltamisessa, on jotain puutteellista. Niin kokeneen koiraurheilijan kuin kotikoiransa käyttäytymisen kanssa painivan koiranomistajan ollessa kyseessä. Syy saattaa toki joskus löytyä ohjaajasta riippumattomista asioista, mutta aina ensin on syytä tarkastaa perusasioiden hallinta.

Tommy Wiren piti koulutuksessa tärkeänä operantin ehdollistamisen käyttöä. Operantissa ehdollistamisessa on kyse siitä, että koiran toiminnasta tapahtuu seuraus, jonka johdosta sen toiminta, joko lisääntyy tai vähenee. Palaute toiminnasta annetaan tarkasti toiminnan aikana. Kun koira toimii halutulla tavalla annetaan sille positiivinen vahviste. Eli sen ympäristöön lisätään jotain mieluisaa, jonka johdosta sen toiminta lisääntyy. Kun koira toimii ei- halutulla tavalla, vähennetään sen ympäristöstä mahdollisuus miellyttävään asiaan. Tätä sanotaan negatiiviseksi rankaisuksi.

Positiivinen rankaisu taas tarkoittaa sitä, että koiran ympäristöön lisätään jotain sille epämieluisaa. Ja negatiivinen vahviste taas tarkoittaa, että epämieluisaa asiaa vähennetään koiran ympäristöstä niin, että sen oikea toiminta lisääntyy. Tarkemmin en operantin ehdollistamisen saloja tässä artikkelissa lukijoille avaa.

Koira määrittelee sen, mikä sille toimii vahvisteena. Palkkauksen ajoituksen kannalta paras vahviste on makupala, jonka senkin pitää olla sellainen mistä koira pitää. Mitä helpommin syötävä makupala koiran takia on, sen parempi. Näin koira palkkautuu nopeasti ja seuraava toisto voidaan tehdä ja se saa nopeasti seuraavan vahvisteen. Mitä helpommin käsiteltävä makupala ohjaajan palkkausnopeuden takia on, sen parempi. Muistettava on myös, että mikäli koiralle jostain syystä käytetään positiivista rankaisua, määrittele koira myös sen negatiivisuuden. Jollekkin pelkkä murahdus voi olla voimakas negatiivinen palaute toiminnasta kun taas toiselle koiralle tarvitaan hyvinkin tiukat otteet. Päämääränä on kuitenkin, että kaikki koulutuksessa tapahtuva olisi koiralle pääsääntöisesti kivaa ja näin se haluaisi tehdä yhteistyötä ohjaajansa kanssa. Varsinkin uusia asioita kouluttaessa olisikin siis syytä käyttää lähinnä vain positiivista vahvistetta ja negatiivista rankaisua.

 

Miten koiran toimintaa käytännössä vahvistetaan?

Tehokkainta toiminnan vahvistaminen on kun koira saa monia perättäisiä vahvisteita. Ensimmäinen tärkeä asia vahvistamisessa on ajoitus. Oikea ajoitus tarkoittaa sitä, että vahvisteen pitää tulla täsmälleen oikean toiminnan aikaan. Vahvistat aina juuri sitä toimintaa, mitä koira tekee, juuri sillä hetkellä kun se makupalan tai muun vahvisteen saa. Ajoitusta varten on tärkeää, että ohjaajan tekniset taidot ovat tarpeeksi nopeat. Nämä taidot ovat käytännössä: kaivaa yksi makupala taskusta ja antaa sen koiran suuhun. Tätä taitoa harjoittelimme avustajan kanssa ilman koiria ennen käytännön treenejä Wirenin koulutuksessa.

Toinen tärkeä asia on vahvistetiheys. Koiran pitäisi saada tarpeesi monta vahvistetta koulutuksen aikana, että toiminta kestää sille mielekkäänä. Opetettaessa uutta asiaa koiralle vahvistetiheyden tulisi olla noin 12 vahvistetta / minuutti. Vahvisteiden väliä toki pidennetään ja vahvisteiden määrää pikkuhiljaa vähennetään sitä mukaa kun koira osaa ja siltä aletaan vaatia osatun asian eteenpäinviemistä.

Kolmas vahvistamisen tärkeä osa on kriteeri. Ennen kun koira otetaan koulutuksen alle on ohjaajan päätettävä ne kriteerit, joilla koira vahvisteen saa. Kriteeriä muutetaan ja kasvatetaan aina koulutuksen edetessä. Mutta yhdellä koulutuskerralla vahvistetaan vain yhtä kriteeriä. Kriteeri voi olla esimerkiksi, että koira istuu (= sen etutassut ovat maassa ja sen pylly on maassa). Koira saa vahvisteen vain tällä toiminnolla, se ei saa sitä jos se esimerkiksi nostaa toista etutassuaan samaan aikaan. Jos ohjaaja tekee virheen ja vahvistaa samalla koulutuskerralla erilaisia toimintoja ei koira tiedä mitä sen tarkalleen pitäisi tehdä ja näin koiran toiminnasta tulee epävarmaa ja se suorittaa pyydetyt asiat “vähän sinne päin”.

 

Kun toimit koiran kanssa

Tee kouluttamisesta aina mahdollisimman yksinkertaista. On ohjaajan vastuulla, että eläin voi vain onnistua. Viisasta koiraa on helppo kouluttaa. Se osaa tulkita ohjaajaa pitkässä juoksussa ja oppii toimimaan halutulla tavalla. Tyhmää eläintä on vaikea kouluttaa. Se oppii vain kun asiat on tehty tarpeeksi yksinkertaiseksi. Taitava kouluttaja olet, kun osaat kouluttaa tyhmän eläimen. Tämä on syy siihen, että Tommy Wiren opettaa koulutuksissaan palkkauksen ajoitusta, kriteerien valintaa ja vahvistetiheyttä koirankouluttajille kanojen avulla… 😉

1. Ajattele

  • mielikuvitus, oma ajatustyö
  • päätä mitä haluat niin koiralta kuin omaltakin toiminnalta

2. Suunnittele

  • keskity yksityiskohtiin, tee virheet

  3. Harjoittele suunnitelma

  • harjoittele ilman koiraa oma toiminta (esim palkkaus – vahvistaminen ja apuvälineiden käyttö)

4. Jaksota koulutus

  • koulutusjakso 2-5min koirasta riippuen
  • koulutusperiodi sisältää useamman jakson taukoineen
  • jokaisen jakson jälkeen kysy itseltäsi: “olemmeko nyt parempia kuin aloittaessa?”

5. Toteuta

  • Tee, tee, tee, tee koiran kanssa
  • jos et onnistu, lopeta ettei koira opi väärää ja palaa edellisiin kohtiin muuttaaksesi harjoitus viisaaksi

6. Liitä vihje

  • kun koira osaa toiminnan liitetään siihen vihje- sana eli käsky

7. Häiriövarmuus

  • kun koira tekee käskystä toiminnan eikä tee sitä ilman käskyä tai eri käskystä, se osaa sen.
  • toiminnan varmuutta harjoitellaan erilaisissa ympäristöissä

Älä koskaan unohda, että koiran koulutuksen pitää aina olla sellaista, että kumpikin osapuoli nauttii siitä ja se on kummallekin kannattavaa. Oppiminen koirasta ja koiran oppiminen ovat koulutuksen parhaat asiat. Nauti jokaisesta pienestä edistymisestä koirasi kanssa!

Tommyn sanoihin päättäen:
“Eläin ei ole koskaan väärässä”!

Nautinnollisia oppimisen hetkiä!

Tommy Wiren on eläinkouluttaja koulutusneuvoja, joka toimii kokopäiväisesti eläintenkoulutuksen parissa. Hän vastaa eläinkoulutusyhdistys Clicker Trainer´s Club Finlandin tarjoamasta koulutuksesta ja tapahtumista. Lisäksi TV2:lta on tullut Wirenin televisiosarja “Hienosti hihnassa”, jossa käsiteltiin eläintenkoulutusta. Ohjelman kotisivut ovat nähtävissä osoitteessa: http://ohjelmat.yle.fi/koiralle_koti/hienosti_hihnassa

Hyvä perusteos koiran koulutukseen on Tuire Kaimion “pennun kasvatus”.